Wednesday 20 July 2011

SEKALI LAGI.....plissssss


Tulis dengan ikhlas dan berani.


uishhh filem ni aku tengok lisa twit kt twitter nye, betul2 suruh orang tonton dan faham. mungkin berada pada aras tak rugi kalau tengok. bukan pada aras rugi kalau tak tengok. ianya adalah kisah arman yang dilakonkan oleh Sam yang mempunyai penyakit automatik(dalam filem tu cakap ok). atau yang sebenarnya autisme. Autisme didefinasikan sebagai kanak-kanak yang berada dalam dunianya sendiri atau menurut Leo Kanner (1943) sebagai individu yang tidak berkeupayaan menyesuaikan diri mereka secara normal dengan persekitaran.. tapi sebab aku ada baca twit lisa, bagitau siapa yang anggap arman itu autisme sila tengok SEKALI LAGI. alalala lisa.....

tak perlu tulis sinopsis kerana, aku akan cerita sampai habis. boleh? mula dengan tertera filem romantik komedi. aku cuba bayangkan kekomedian yang bagaimana ingin diselitkan. ouhhh menggunakan watak arman. ok, selain dari arman? ada...adik mia sara. dua ini saja pembawa watak 'komedi' aku rasa. 

pemula cerita ditonjolkan kisah kasih seorang ibu yakni katrina aziz mengelap badan arman lepas mandi. bagi makan, pakaikan pakaian, dan sebagainya. namun dalam masa yang sama cuba mengajar anaknya berdikari. disebabkan itu arman dibenarkan keluar rumah tanpa ditemani sesiapa, walaupun sebenarnya ada orang ikut belakang tanpa disedari arman.

dan disebabkan berdikari arman itulah maka terjumpa adik mia sara yang membawa watak amy. mereka bertemu tatkala arman dipaw oleh mamat kepala botak, dan adik amy melastik mamat itu. sakit kena lastik menyebakan mamat itu kalah?...bagi aku tidak relevan walaupun kelakar. hmmm nak cakap macam mana ek. seharusnya kehadiran adik amy itu memberi kekuatan buat arman supaya lawan mamat botak. itu baru aku rasa relevan. kalau dalam dunia sebenarlah.

lain pula kisah ibu adik amy(lisa) yang datang ke kedai haris. aku tak taulah macam mana mereka boleh tolong2 kat situ. tiba2 je lisa datang, terjatuh. haris sambut. babak romantik kiranya. dan seperti   mereka dah  lama kenal dengan haris.

maka  berkawanlah si adik amy dan arman. bila nak berpisah saja, arman akan bersedih dan adik amy ada cakap sekali..."kalau ada jodoh, kita jumpa lagi". comey sangat.

dalam masa yang sama katrina aziz mahu mengahwinkan arman dengan guru tuisyennya....farina. kalau tak silap aku lah. arman yang tidak tahu apa2, bertanya pada katrina...'kahwin itu apa?'. beliau menjawab dengan jawapan budak2. bagi aku inilah masyarakat kita. tidak mahu menceritakan hal sebenar, sebab takut tak faham. apabila tak faham mereka akan tanya lagi, apabila mereka mula bertanya maknanya mereka sudah mula faham sedikit demi sedikit. dan jawapan yang katrina beri itu membuatkan arman tidak mahu kahwin. sebab tujuan kahwin yang dijelaskan adalah kerana untuk jaga arman bila katrina tak ada. memanglah ini filem, tapi cuba kita membaca filem ini bukan sekadar tonton saja :)

dan yang paling menarik adalah...menjadikan budak kecik sebagai guru. maaflah, aku pandang filem ini dari sudut aku. aku rasa ini menarik dimana arman pantas mengikut segala saranan dan cadangan yang diberi oleh adik amy. dan ikutan  ini adalah untuk kebaikan arman sendiri. bagi aku ia sesuai dengan semasa. dimana kebenaran tidak memerlukan kematangan, kematangan itu berdiri di atas kakinya sendiri. dari situ aku dapat rasa tanpa adik amy arman kurang bahagia. tanpa guru kita tidak akan berjaya. guru perlu dilihat dengan konteks yang lebih luas.

dan apabila klimaks tiba, dimana lisa berjumpa arman. yang mana wajahnya sama seperti bekas suami dia dulu. serius aku tertipu. aku ingatkan mula2 adalah orang  yang berlainan tapi rupa paras yang sama. rupanya adalah orang yang sama cuma perangai yang sudah berubah. lisa meluahkan cerita pada haris. yang mana arman tinggalkan dia, dan kelakuan arman  sekarang adalah kepura2an saja. namun haris mempunyai pendapat dia sendiri. iaitu segala yang terjadi ada kisah dan hikmahnya. mungkin arman mintak putus sebab dia tahu dia ada penyakit ini. waktu itulah lisa dan aku baru tersedar...ouhhhhh....ceh

maka terjawablah. arman mempunyai ketumbuhan dalam otak, dan selepas melakukan pembedahan keadaan arman tidak lagi normal.

segalanya nampak macam sempurnakan filem ini. namun masih juga ada beberapa kelemahan. kata nak kritik....hikhik

antaranya:

-watak farina iaitu cikgu tuisyen arman, begitu terasing sekali. sekadar tempelan aku rasa. pengarah lebih tumpu pada Sam dan Lisa dan Mia sara. sedangkan farinalah yang akan berkahwin dengan Sam.

-seterusnya farina sanggup berlakon seperti dirogol oleh arman dalam bilik,sedangkan beliau memang akan berkahwin????? apa ni. ok katakanlah farina takut Arman tak kahwin dengan dia. tak nampak pun si farina ini nakkan harta arman.
-sebelum penamat yang bahgia, ada babak dimana semua kelam kabut. ketika itulah farina menceritkan hal sebenar yang dia tipu mak arman yang arman telah rogol dia. dan itu tiada memberi kesan apa2 pada mereka. itulah aku dapat rasa watak yang ingin ditojol tapi tak tertonjol.

kesuluruhan cerita ok. aku bagi 4/5 sebab serius Sam berjaya bawa watak arman dengan sempurna. nampak perbezaan ketara dengan lakonan masa sakit dan masa sihat. lakonan lisa? hmmmm nak ikhlas ke tak? u reply twit i dulu baru i komen....hoho. tak taulah, tapi yang aku boleh cakap. Sam pemandu, dan lisa penumpang dalam filem ini. bertemu secara kebetulan. Mia sara lebih menonjol. kalau penamat buat arman kahwin dengan adik amy lagu dramatis aku rasa. kikiki...

tammat


1 comment:

  1. aku ni dah macam autisme kat tempat kerja aku. penat perasaan.

    ReplyDelete

kongsikan pada kami kritikan anda pula